Son 10 yılda Türkiye ekonomisinin lokomotifi inşaat
sektörü olmuştur. İnşaat sektörünün içinde amiral gemi de konut sektörüdür. Kentlerde
belediyeler, TOKİ ve özel firmalar tarafından geliştirilen araziler üzerinde
sürekli konut inşaatları yapılmaktadır. Geçen sene yürürlüğe giren kentsel
dönüşüm yasasıyla birlikte konut arzındaki hareketlilik sürmeye devam
etmektedir.
Tüketicilere daha modern ve daha iyi ürünler sunarak
rekabet eden müteahhitler yeni yapılan konutlarda mutfak ve banyo gibi
alanlarda farklılaşmaya çalışmaktadırlar. Ankastresiyle markalı mutfak sunmak
gittikçe yaygınlaşmaktadır.
Son zamanlarda Türkiye de mutfak sektörü hızlı
ve kararlı yükselişini sürdürmektedir. Kadınlar evlerindeki mutfakların
şıklığına ve fonksiyonalitesine daha fazla önem vermeye başlamışlardır.
İnsanların algılarının marangoz ve mobilyacı kültüründen çıkıp marka
mutfakların tercih edildiği yeni bir dönem başlamıştır. Bu algı ile birlikte
sektörde birçok marka mutfak zinciri meydana gelmiştir.
Hazır mutfakçılar müşterinin talebini dinlemekten
akıldaki mutfağın çizimine, istenen eklentilerin ve revizyonların yapılmasından
ankastre eşyaların, tezgahın ve diğer tamamlayıcı parçaların seçimine,
ayrıntılı tekliften mutfağın yerinde keşfine, montajından satış sonrası
hizmetlerine kadar mükemmel hizmet üretmeye çalışmaktadırlar.
Markası için iletişim faaliyetlerinde bulunan, mutfak
örnekleriyle dolu güzel mağazaları bulunan, kataloğu ve referanslarıyla kendini
ispatlamış, yeri ve mekanı belli olan, ürünlerine garanti verebilen bu firmalar
müşterilere daha fazla güven vermiştir.
Hazır mutfak markaların mağazalarında bir içmimar
tarafından güler yüzle karşılanan, bol malzeme seçeneklerini dokunarak seçen,
mutfağı ücretsiz olarak projelendirilen, alternatif ödeme seçenekleri sunulan
müşteri, önden ödeme yapmaktan çekinmemekte ve vaad edilen sürede mutfağına
sahip olabilmektedir.
Marangozlara yaptırılan mutfaklarda ise bir çok sorun
yaşanmaktadır. Eğitimsiz ve müşterinin öneminin farkında olmayan, üç boyutlu
çizim yapamayan, tamamlayıcı ürün sunamayan, mutfağı zamanında teslim edemeyen
ve montaj sonrasında garanti sunamayan marangozlara mutfak yaptıran bir çok
kadın sonuçtan memnun değildir.
Türkiye’de bir çok yerli hazır mutfakçının yanı sıra
Avrupa pazarının mutfak firmaları da yer almaktadır. Perakende ve toplu
satışlarda ithal mutfakların da önemli bir pazar payı vardır.
Yerliler firmalar; Lineadecor, Eurodecor, İntema, İstikbal
Regina, Vanucci, Mopa, Uzay, Ahşapsan, Demsaş, Tepe Mutfak, Kelebek Mutfak, Arçelik
Mutfak, Kale Mutfak, Doruk Ahşap, Bodrum Mutfak, Artekol, Arte Dekor… Yabancı
firmalar; Scavolini, Berloni, Veneta Cucine, Nolte
Mutfak firmaları ile birlikte ankastre cihaz sektörü de
oldukça gelişmiştir. Türkiye pazarına birçok yabancı marka da girmiş
durumdadır.
Türkiye’de 2012 yılında 800 bin yeni konut oturuma
açılmıştır. Yeni konutların %78’ine markasız mutfak monte edilmişken, sadece
%22’sinde markalı mutfak tercih edilmiştir. Mutfağı yenilenen konut sayısı da
yaklaşık 80 bindir ve burada da %25 hazır mutfak tercih edildiği tahmin
edilmektedir.
2013 yılında 850 bin yeni konut oturuma açılacaktır.
Bunların %24’ünün hazır mutfak olması beklenmektedir. Yenileme pazarında ise
yaklaşık 100 bin mutfağın elden geçirilmesi beklenmektedir. Bunun %70’inin
marangozlar, %30’unun hazır mutfakçılar tarafından yapılacağı tahmin
edilmektedir.
Hazır mutfak pazarının bu yıl 204 bin toplu, 30 bin
perakende satış yapması beklenmektedir.
Sektör büyüklüğünün rakamsal değerinin yaklaşık 1,5
milyar TL değerinde olacağı tahmin edilmektedir.
2014 yılında 900 bin yeni konut oturuma açılması ve bunların
%25’inin (225 bin) hazır mutfak olması beklenmektedir. Yenileme pazarında da
120 bin mutfağın 50 bini hazır mutfakçılar tarafından yapılacağı tahmin
edilmektedir.
güzel rapor
YanıtlaSil